Technische Fiche
Handboek Nederlands - Triumph Stag - klik hier
Motor:
- Merk: Triumph.
- Aantal cilinders: 8, in V opstelling onder een hoek van 90°.
- Krukas: vijf maal gelagerd in gietijzeren blok.
- Nokkenas: één bovenliggende per cilinderrij, in aluminium cilinderkop.
- Cilinderinhoud: 2997cc
- Boring x slag: 86mm x 64,5mm
- Compressieverhouding: MkI - 8.8:1 / MkII - 9.25:1
USA 1972 - 8.0:1 / 1973 - 7.75:1
- DIN PK: MkI - 145pk bij 5500 t/m / MkII - 146pk bij 5700 t/m
USA 1972 - 127pk bij 6000 t/m / 1973 - 127pk bij 5500 t/m
Carburatoren:
- aantal: 2
- merk: Zenith - Stromberg
- type: MkI -175CD / MkII - 175CDS (E) V
Transmissie:
- Handgeschakeld: 4 gesynchroniseerde versnellingen,
met overdrive op 3de en 4de / Laycock.
- Automatisch: 3 traps met oliekoeling
Borg - Warner type 35. (Vanaf oktober 1976 type 65)
Ophanging:
- Voor: onafhankelijk met Mac Pherson veerpoten en antirolbar.
- Achter: onafhankelijk met schroefveren en telescopische schokdempers.
Stuurinrichting:
- tandheugelbesturing met servo bediening.
- Van links naar rechts 2,5 toeren van het stuurwiel.
Elektriciteit:
- 12 volt systeem.
- Alternator: Lucas.
- Batterij: 56AH met negatieve aarding.
Afmetingen:
- Lengte: 442cm
- Breedte: 161,2cm
- Hoogte: 125,8cm
- Wielbasis: 254cm
- Spoorbreedte voor: 133cm / achter: 134cm
- Gewicht: 1355kg (inclusief hardtop)
Wielen en banden:
- Staal, met wieldeksels / lichtmetaal / draadspaakwielen: 14 inch 5.5J
- Michelin XAS 175 HR 14 / Michelin XAS 185 HR 14